• GEEN WACHTLIJST
  • BINNEN 24 UUR EERSTE GESPREK
  • PROFESSIONEEL
  • PERSOONLIJK

Waarom je altijd je meterstanden moet doorgeven

Afgelopen week werd ik benaderd door een man die weliswaar niet bij mij onder bewind staat, maar wel mijn hulp wilde. Ik schrijf zo nu en dan ook bezwaren en geef juridisch advies. Hij wilde een klacht indienen tegen een energiemaatschappij omdat hij een eindafrekening had gekregen waarbij er € 750,00 bijbetaald moest worden. En dat kon natuurlijk niet kloppen. Hij gaf aan dat hij vorig jaar is overgestapt van energieleverancier en dat hem beloofd was dat zijn maandtermijn naar beneden gezet kon worden. Hij werd benaderd door een verkoper in de Mediamarkt. Als lokkertje kreeg hij ook een tegoedbon van € 175,00. Ik heb alle documenten aan hem gevraagd en ging op onderzoek.

Hij wilde een klacht indienen tegen een energiemaatschappij omdat hij een eindafrekening had gekregen waarbij er € 750,00 bijbetaald moest worden. En dat kon natuurlijk niet kloppen.

Zo gezegd zo gekregen. Ik heb de stukken die er waren doorgenomen en voor de ontbrekende stukken contact opgenomen met de energiemaatschappijen. Wat blijkt is het volgende.

De oude leverancier heeft voor iedere jaarafrekening om de meterstanden gevraagd, maar die heeft de man niet doorgegeven. Hierdoor heeft de oude energiemaatschappij de meterstanden moeten schatten. Nu is gebleken dat ze die meterstanden te laag hebben ingeschat. De man had eigenlijk meer energie verbruikt dan waarvoor hij heeft betaald. Doordat oude energiemaatschappij hem te laag heeft ingeschat kreeg hij ook nog eens € 150,00 retour gestort van de oude leverancier toen hij overstapte naar de nieuwe leverancier. Op dat moment natuurlijk een fijne verrassing voor de man. 

meter

De nieuwe energieleverancier heeft de (foutieve) standen opgevraagd bij de oude leverancier en is dus met te lage meterstanden gestart en gaan rekenen. Nu mocht de man ook nog eens een lager maandbedrag gaan betalen, dus daar was de man erg blij mee. Na een jaar kreeg de man een brief om zijn meterstanden door te geven, maar de man heeft dit weer niet gedaan. Hierdoor heeft ook de nieuwe energieleverancier de meterstanden moeten schatten. 

Doordat oude energiemaatschappij hem te laag heeft ingeschat kreeg hij ook nog eens         € 150,00 retour gestort van de oude leverancier toen hij overstapte naar de nieuwe leverancier.

En ook nu heeft de nieuwe energieleverancier de meterstanden te laag ingeschat. En alhoewel de man een klein bedrag moest bijbetalen en de maandelijkse lasten met € 2,00 stegen op basis van de schattingen, klopte de meterstanden natuurlijk nog steeds niet. De man verbruikte veel meer dan waarvoor hij betaalde. 

Verhuizen

Na anderhalf jaar gaat de man verhuizen van Amsterdam naar Den Haag. Door deze verhuizing moet hij alsnog zijn juiste meterstanden doorgeven aan de huidige energieleverancier. Zeker omdat de nieuwe bewoner ook de meterstanden door gaat geven. Pas op dit moment kan er een juiste berekening gemaakt worden van het daadwerkelijke verbruik van energie. Door deze berekening is gebleken dat de man maandelijks over ruim drie jaar te weinig heeft betaald. Dit komt dus omdat er iedere keer met geschatte meterstanden gerekend is, waardoor er een verkeerd beeld is ontstaan over het daadwerkelijke verbruik.

Zowel de huidige als oude energieleverancier kunnen hier niet heel veel aan doen. Wanneer de man de juiste meterstanden niet doorgeeft, dan mogen zij een schatting maken. Misschien is het wel een idee voor de energieleveranciers om voortaan de standen een stuk hoger in te schatten, waardoor mensen die hun standen niet door hebben gegeven zullen schrikken van de eindafrekening en hierna alsnog de juiste meterstanden door zullen geven. 

Ook ontstaat er op dit moment direct een huurschuld in Den Haag, omdat er geen geld is om de huur te kunnen betalen. Wanneer er nu niet snel wordt ingegrepen wordt, kan het zomaar gebeuren dat er zeer grote problemen gaan ontstaan.

Verhuizen blijkt een risico

De man heeft nu dus een naheffing gekregen van € 750,00 die klopt. Gelukkig begreep hij me en hij wilde graag dat ik een regeling ging voorstellen omdat het bedrag al afgeschreven was van zijn rekening. Maar omdat de man een bijstandsuitkering heeft kan hij dit bedrag niet missen. Hierdoor is het bedrag gestorneerd en moet er dus een regeling getroffen worden met de leverancier. De regels van de energieleverancier zijn alleen dat een regeling niet langer dan drie maanden mag duren. De man heeft nu dus een groot probleem. Daarbij komt dat de verhuizing naar een andere stad ook een verandering in de uitbetaling van de bijstand met met zich meebrengt. De gemeente Amsterdam vordert een aantal dagen bijstand en vakantiegeld terug en de nieuwe gemeente Den Haag heeft de bijstand nog niet uitbetaald omdat de aanmelding niet zo snel gaat of omdat de man het te laat heeft geregeld. Ook ontstaat er op dit moment direct een huurschuld in Den Haag, omdat er geen geld is om de huur te kunnen betalen. Wanneer er nu niet snel wordt ingegrepen wordt, kan het zomaar gebeuren dat er zeer grote problemen gaan ontstaan. Van procedures bij de rechtbank door de energieleverancier en wellicht de verhuurder tot aan terugvorderingen van de gemeente Amsterdam. 

Of deze man geholpen wil worden is aan hem zelf. Ik heb hem geadviseerd om hulp te zoeken en ook voorgesteld hem te helpen om zijn financiën te ordenen. Het is aan de man zelf om te besluiten om de hulp te accepteren of het elders te zoeken. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.